maandag 13 april 2015

Privacy en veiligheid online

Leuk filmpje met die waarzegger! Dit filmpje hebben we ook gebruikt tijdens een mediawijsheidsles op het Bonhoeffer in Castricum. Zet je inderdaad wel even aan het denken.

Met mijn eigen online privacy zit het wel goed. Ik heb mezelf even gegoogled en dan vind je mijn LinkedIn en Facebook account. Om op Facebook meer over mij te lezen moet je een vriendschapsverzoek sturen. Bij de afbeeldingen zijn 2 afbeeldingen van mij te vinden. Eén van mijn LinkedIn account en één van mijn Twitter account.
Naast mij zijn er nog een paar mensen met dezelfde naam maar dat zijn er niet zo veel.

Tsja, wat is privacy, er zijn al zoveel instanties die veel van je weten. Neem bijvoorbeeld de belastingdienst. Je belastingaangifte is voor een groot deel al ingevuld.
Laatst was er een item in het NOS journaal dat je ook op je tellen moet passen op openbare plekken waar gratis wifi wordt aangeboden. Als jij op site inlogt kunnen anderen in die ruimte jouw gebruikersnaam en inlogcode onderscheppen.
En wat denk je van Google. Die weten ook veel van hun gebruikers en Google onthoud de zoekacties die je gedaan hebt zodat ze je bij je volgende zoekactie nog "beter" kunnen helpen.
Of wat te denken van mensen die ontslagen worden om dat ze lasterende uitspraken op hun Twitter of Facebook doen.

Je moet wel goed bedenken wat je op Internet zet en beseffen dat het er nooit meer af gaat. Dat is ook wat we leerlingen bijbrengen tijdens mediawijsheidsprogramma's.


1 opmerking: