maandag 13 april 2015

© en Creative Commons

Dit is best een lastig onderwerp. Het internet maakt het ook wel heel makkelijk om snel iets te kopiëren of even een afbeelding te gebruiken.
En neem nu social media als Scoop.it en Pinterest. Met die diensten gebruik je ook vaak dingen van anderen die je interessant vindt. Of is dat dan weer delen?

Openbibliotheken.nl heb ik bij mijn favorieten staan, mede omdat je via die site The Pirate Bay nog wel kon gebruiken in de tijd dat providers die site moesten blokkeren.
En iedereen gebruikt wel eens (foto)materiaal van internet zonder te controleren of daar copyright opzit. Neem bijvoorbeeld alleen de plaatjes maar die ik gebruik voor dit blog.

Materiaal vrij op internet zetten hoeft de makers ook geen windeieren te leggen. Neem maar het voorbeeld van de Arctic Monkeys. In 2004 zetten zij demo's van hun muziek op internet en daarna ging alles razendsnel voor de band. Het hoeft dus niet allemaal negatief te zijn.

Als je moet leven van hetgeen je op internet aanbiedt / verkoopt kan ik heel goed begrijpen dat je er niet blij van wordt als dat illegaal gedownload wordt.
Er zijn bestanden in omloop waarbij je in één keer 8800 e-books kunt downloaden. Dan heb je in één keer een hele bibliotheek op je computer, e-reader of tablet. Dat kost ons ook klantjes. Maar ja, of je het helemaal kunt uitbannen? Ik vraag het me af.

Creative Commons kunnen zeker uitkomt bieden. Je kunt in ieder geval aangeven wat er met jouw materiaal wel en niet mag.
Maar zo lang de techniek het toelaat zullen mensen werk waar eigenlijk voor betaald moet worden gratis blijven downloaden.


Bovenstaande afbeelding heb ik opgezocht met de zoekmachine voor Creative Commons gelicenseerde werken.
Bruikbaar? Zeker!

1 opmerking:

  1. Lastig onderwerp inderdaad. Betrap mezelf ook op het afschermen van mijn foto's, terwijl je tegelijkertijd razendsnel plaatjes van anderen te pakken hebt.

    BeantwoordenVerwijderen