zaterdag 28 november 2009

Ding 21. My Discoveries

Bij m'n andere werkgever (ProBiblio) sleutel ik iedere week 8 uurtjes aan de Bicat catalogus. Ik voer vooral boeken en games in die (nog) niet door NBD/Biblion zij aangeboden. Ken naar hartelust SISO's en trefwoorden toe en maak als het even kan ook nog een "mooie annotatie".
Dit alles moet echter wel volgens strikte regeltjes gebeuren. De FOBID heeft daar een stuk of 12 boeken over uitgegeven. Allemaal vol met regeltjes en voorbeelden waar je je aan moet houden bij het titelbeschrijven. Dan is er ook een hele dikke thesaurus van de NBD vol met trefwoorden. Als een trefwoord daar niet in staat mag je dat ook niet gebruiken. Dat betekent dat we niet altijd de meest voor de hand liggende trefwoorden mogen/kunnen gebruiken.

Onze collega, Agnes Klitsie, heeft er laatst in "Bibliotheekblad" een treffend artikel over geschreven. Soms vind je in onze catalogus dingen niet omdat je net niet het juiste trefwoord weet, of omdat de titel net even iets anders is dan je dacht. Google en Bol.com bieden dan meestal wél uitkomst. Dat geeft de zwakte van "onze" catalogus pijnlijk aan.

Ik heb een account aangemaakt bij My Discoveries en daar wat dingen uitgeprobeerd. Lijstje gemaakt en Tags toegevoegd. Op WorldCat heb ik wat rondgekeken met de inlogcode van 23dingen.
My Discoveries en WorldCat bieden gebruikers de mogelijkheid om zelf meer voor de hand liggende tags toe te kennen. Dat kan het misschien makkelijker maken om materiaal wel te vinden. Onze catalogus zou meer Google-achtig moeten worden. Je tikt een paar termen in en klaar, je vindt wat je hebben wilt. Niks geen ingewikkelde trefwoorden bedenken.

De mogelijkheid om zowel bij My Discoveries en WorldCat lijstjes te maken is wel leuk. Zelf ben ik eigenlijk niet zo'n lijstenmaker. Ik maak ook nooit boodschappenlijstjes. Dat gaat natuurlijk wel eens fout, maar houdt het leven ook spannend. De beoordelingen van anderen zeggen me niet zo heel veel. Ik vorm liever m'n eigen mening. Want waar de één zich dik in eet dat lust de ander niet. Wat uitgebreidere recensies lijken me daarentegen wel weer nuttig.

4 opmerkingen:

  1. We willen zo graag voor elke uitzondering een regeltje en alles zo precies volgens de regels ingevoerd hebben. En dat is vaak onze valkuil, want het wordt er voor het publiek vaak niet al te duidelijk op. En dan is het prettig als de gebruikers elkaar en ons helpen bij het verbeteren van onze catalogus.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. PS Dingemans je tijdsinsteling van je blog is niet juist. Het is een uurtje of negen later.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die stomme regeltjes! Toen ik begin jaren '80 de bibliotheekopleiding deed foeterde Willemijn Hoexum al over de beperkingen van de bibliotheekcatalogus. Eigenlijk pijnlijk als je ziet dat die aan alle kanten is ingehaald en in veel gevallen niet eens meer )als eerste) wordt gebruikt door bibliotheekmedewerkers. Ik hoor zie dat er binenkort bij ProBiblio een bijeenkomst over de catalogus is. Benieuwd of daar nog spannende ontwikkelingen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen