maandag 23 november 2009

Ding 19. Sociale netwerken

Van een aantal van de genoemde sociale netwerken ben ik lid. Ik heb een account bij Hyves om vooral met familie in contact te blijven. En eentje bij MySpace vanwege de vele muziek die daarop te vinden is. Veel beginnende bands zijn te vinden op MySpace. En dan ben ik ook nog lid van de Bibliotheek2.0 Ning. Dat was nodig om foto's en filmpjes van ons goudklompjes traject op deze Ning te kunnen zetten. Ik ben dus geen onbekende met dit soort sociale netwerken.

Maar wat is nu het nut voor de bibliotheek? Voor de Bibliotheek2.0 Ning is dat redelijk voor de hand liggend. Hier kun je van alles over en rond de bibliotheek posten en daarover met collega's in discussie gaan. Voor bibliotheekmedewerkers is dit een mooie plek om af en toe rond te snuffelen en elkaar te ontmoeten.
Zo kom je af en toe ex-collega's tegen die je uit het oog bent verloren. Zo kreeg ik laatst heel onverwacht een berichtje van een oud collega van de PBC Noord-Holland. Nu werkt ze in een bajesbibliotheek en zit zodoende ook weer op Bibliotheek2.0. Dat zijn dan weer leuke dingen.

Maar wat kunnen we als bibliotheek met de andere sociale netwerken op het internet?
We kunnen er in ieder geval ons "gezicht" laten zien. Door er aanwezig te zijn kunnen we ruiken, proeven en voelen wat er speelt. Maar is het iets voor ons? Ik weet het (nog) niet.

1 opmerking:

  1. Wil je niet communiceren met je bestaande en potentiƫle gebruikers? Een band met hen opbouwen, laten zin waar je bibliotheek mee bezig is, je dienstverlening naar hun leefwereld uitbreiden. Een paar Amerikaanse voorbeelden.

    BeantwoordenVerwijderen