maandag 2 november 2009

Ding 14. Instant messaging / Are you talking to me?


Chatten is mij niet helemaal vreemd, hoewel ik zeer zelden chat. Ik gebruik hier dan Skype voor, wat eigenlijk meer bedoeld is voor bellen via internet. Maar je kunt er ook mee chatten en sms versturen. Chatten is niet mijn favoriete ding maar ik denk dat de bibliotheek er wel iets mee kan.

Ik heb zelf nog een tijdje vragen beantwoord voor @ladin. Dat is op zich een hele leuke dienst die nu in populariteit aan het dalen is. Is ook aan vernieuwing toe. Soms zaten er ook wel heel onzinnige vragen tussen en die moet je dan toch serieus beantwoorden. Ook de belofte uit de begintijd dat iedere vraag beantwoord kon worden vond ik een lastige. Dat kun je in de praktijk niet waarmaken.

Op het moment (zaterdagochtend om 11.15 uur) dat ik een vraag aan @ladin chat wilde stellen waren er geen medewerkers beschikbaar. Dat is dan juist weer een tijdstip om juist wel online te zijn zou je denken. Juist in het weekeinde hebben mensen de tijd om er eens goed voor te gaan zitten.
En nu hebben we dan weer Ibi. Ik dacht eerst dat Ibi voor @ladin in de plaats zou komen, maar dat is toch niet het geval. Ibi is echt weer iets nieuws.

Hebben jullie het rapport van de projectgroep bibliotheekinnovatie al gezien? Zij geven (concept) adviezen over het al dan niet voortbestaan van diensten (o.a. @ladin, Zoek&Boek en Schoolbieb) die via bibliotheek.nl worden aangeboden. Als je nieuwsgierig bent kun je het hier lezen.

2 opmerkingen:

  1. Je raakt hier een belangrijk punt. Als je een chatfunctie aanbiedt zul je er voor moeten zorgen dat er medewerkers zijn die de vragen kunnen beantwoorden. Zorgen dat het organisatorisch geregeld is, er prioriteiten zijn en dat mensen vaardige schatters zijn. Is die basis er niet, of kun je het niet waarmaken, dan moet je er zeker niet aan beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat Edo en jij aangeven zijn punten van belang.
    In Alkmaar hebben we destijds overwogen om MSN in te zetten bij het inlichtingenwerk. Het is vastgelopen op het feit dat we het niet konden "bemensen".
    Je schept verwachtingen die je niet kunt waarmaken. Tenzij je heel duidelijk aangeeft dat je alleen op bepaalde tijden bereikbaar bent via chat.
    Bij de al@dinchat waaraan ik een tijdje deelgenomen hebt was het punt bereikbaarheid ook een hot item.

    BeantwoordenVerwijderen