zondag 22 november 2009

Ding 18. Library Thing / Opgepast ik lust een hele boekenkast



Geinig filmpje van Wim de Bie.
Ik heb deze toepassing al eens eerder bekeken tijdens een internet workshop van Rob Coers. Die workshop is alweer een jaar of twee geleden in de bibliotheek van Castricum. Leuke toepassing dacht ik toen al maar ben hem voor mezelf nooit gaan gebruiken.

Ik heb een account aangemaakt bij Library Thing en wat titels in mijn boekenkast geplaatst.
Dat ging heel eenvoudig alle titels werden snel herkent. Soms even switchen tussen de KB en Amazon. Die laatste vindt veel meer Engelstalige titels zoals de Lonely Planets.

Vooral over de romans wordt veel gediscussieerd en dan met name de vertaalde titels. Rondom de Nederlandse boeken zijn de gesprekken wat minder frequent en over de Lonely Planets is helemaal niet veel informatie te vinden, maar dat zijn ook gewoon praktische gidsen die je lekker moet gebruiken.

Ik vind dit een mooi ding en ben eigenlijk erg nieuwsgierig hoe Library Thing onze Kennemerwaardse catalogus kan gaan verrijken. Daar moet ik nog even dieper in duiken. Kunnen we daar ergens een goed Nederlands bibliotheek voorbeeld van vinden?

1 opmerking:

  1. Er was ooit de suggestie om de titelbeschrijvingen van de Nederlandse catalogus in LT te stoppen. Dat is gestruikeld over het feit dat het copyright bij NBD/Biblion lag. Maar LT en bibliotheken gaan steeds meer samen doen. Lees het artikel van Edwin maar eens.

    BeantwoordenVerwijderen