dinsdag 20 oktober 2009

Ding 12. To tweet or not to tweet...


In april mocht ik in het kader van het goudklompjestraject het congres Ugame-Ulearn bijwonen. Er waren zeer inspirerende sprekers. Helene Blowers hield een prachtig verhaal over trendwatching en 's-middags was het de beurt aan Father Roderick, de internetgoeroe van het Vaticaan. Natuurlijk zijn deze sprekers op Twitter te vinden. Toen Helene Blowers aan de zaal vroeg wie er allemaal al op Twitter te vinden waren stak een zeer klein aantal van de aanwezigen de hand op. Ook ik behoorde tot die overgrote meerderheid van Tweetlozen.

Daar heb ik diezelfde week nog verandering in gebracht door mezelf aan te melden voor Twitter en daar eens een beetje rond te kijken. Binnen 24 uur had ik al drie volgers terwijl ik nog geen enkele Tweet het net opgeslingerd had. Dat ging snel!
Maar ik verloor al snel de belangstelling en mijn Twitteraccount bleef onaangeroerd. Tot nu toe?
Door 23dingen wordt de interesse toch weer aangezwengeld. En als ik zo de verschillende filmpjes en voorbeelden bij 23dingen bekijk word ik toch weer enthousiast. We hebben als bibliotheek toch voldoende te Tweeten naar onze klanten? De kunst is waarschijnlijk wel om veel volgers te krijgen. Het moet wel gelezen worden. Als ik bij Bibliotheek Drenthe zie dat er maar 38 followers zijn begin ik toch weer aan het nut te twijfelen. Dan bereik je toch weer erg weinig mensen. Maar in het kader van net als Google overal aanwezig zijn.... En wie weet hoeveel volgers we kunnen genereren? Toch maar proberen?

2 opmerkingen:

  1. Er zijn een aantal tips t geven. De belangrijkste is: interesseer je voor de ander. Zoek naar mensen die jij als volger wilt. Volg hen en de kans is dat ze jou ook gaan volgen. Kijk bij die mensen wie hen volgen en werk je zo door tot je behoorlijk wat mensen voltg. Een ander is om via search.twitter.com te kijken welke mensen op het moment over een voor jou belangrijk onderwerp Twitteren. Onder elk Twitter bericht heb je de mogelijkheid om een “Reply” (Antwoord) te geven op het geplaatste Twitter berichtje. Zo kun je deze mensen helpen en met ze netwerken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zou het als Bibliotheek Kennemerwaard wel eens willen proberen. We hebben diverse activiteiten die we onder de aandacht zouden kunnen brengen.
    Wat anderen ook al aangaven: we zullen dan wel duidelijk aan moeten geven dat men ons kan volgen. Dus vermelden op website, in mail, in folders, etc.
    En niet te vergeten: pakkende teksten twitteren.

    BeantwoordenVerwijderen