zondag 11 oktober 2009

Ding 10. Delicious


Delicious vind ik wel lekker. Ik heb er nu een tijdje mee zitten spelen en zie de voordelen er wel van.

MyPIP

In de bibliotheek hebben we MyPIP als opstart-pagina en dat lijkt eigenlijk wel een beetje op Delcious. Ook bij MyPIP kun je makkelijk nieuwe favorieten aan lijstje toevogen en die vervolgens weer overzichtelijk indelen in rubriekjes. Echt iets voor een bibliothecaris natuurlijk en je kunt er mooi al je sites in opnemen die handig zijn bij het inlichtingenbureau. Ook MyPIP schijn je te kunnen delen met anderen, wat we nu natuurlijk nog niet doen want we zijn nog niet zo Web 2.0.

Delicious

Delicious werkt nog makkelijker als MyPIP en het mooie ervan is dat je ook tags kunt toevoegen.
Dat is ook wel nodig want anders krijg je bij bepaalde onderwerpen, net als in Google, veel te veel informatie. Zo heb ik even gezocht op het trefwoord Land Rover (heeft nog steeds m'n interesse) en vervolgens krijg ik ook een hele bult buitenlandse sites. Maar ja, het is dan toch weer minder interessant om te weten dat er in Zuid-Afrika één te koop staat. Dus toch maar even het woordje Nederland erbij, en ja hoor nog maar 3 treffers. Da's dan wel weer een beetje weinig, maar de belangrijkste (Land Rover Club Holland) stond er gelukkig wel bij.

Ja, Delicious gaat er bij wel in en de naam past ook nog eens mooi bij het thema van deze Kinderboekenweek.

1 opmerking:

  1. Leuke foto's. Ik ben met de klas van mijn dochter naar de bieb in Heiloo geweest. Ze waren erg enthousiast en voor mij leuk om het programma dat door mijn collega is gemaakt zelf mee te maken.

    Er zit een fundamenteel verschil tussen Delicious en MyPip. Beiden ontsluiten ze je favorieten online, maar Delicious gooit er een sociaal sausje overheen. Daardoor kun je zien welke bookmarks belangrijk zijn, omdat meer mensen hem ook opgeslagen hebben. Het is eigenlijk een soort van sociaal filter.

    BeantwoordenVerwijderen