maandag 2 maart 2015

Twitter uitgediept

Twitter is niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Iedere dag wordt er in het nieuws op radio en tv wel gesproken over tweets. Ook bij Kennemerwaard is Twitter helemaal ingeburgerd. Tijdens de eerste 23 dingen twijfelde ik nog een beetje aan het nut van Twitter voor de bibliotheek, maar die geachte is toch wel compleet achterhaald. De bieb heeft bijna 1500 volgers en heeft een kleine 3500 tweets verzonden. Dat is toch een respectabel aantal. Laatst zag ik een item in het NOS journaal van iemand die zijn baan verloren had door een racistische uitspraak te doen op Twitter. Dom natuurlijk en achteraf spijt. Maar het geeft ook wel aan welke impact een berichtje op Twitter kan hebben.


Zelf heb ik ook een account bij Twitter, maar ik moet bekennen dat ik die niet vaak gebruik. Ik volg Kennemerwaard uiteraard en wat mensen die over mediawijsheid schrijven. Het is bij mij dus nog heel overzichtelijk. Het nut van het maken van lijsten begrijp ik goed. Zeker als je veel mensen volgt. Van de Twitter-clients heb ik Tweetdeck uitgeprobeerd. Ik was begonnen met Hootsuite, maar die toepassing wilde gelijk toegang tot allerlei dingen in mijn (Google, Facebook of Twitter) account en dat irriteerde mij een beetje. Vandaar toch maar Tweetdeck genomen. Dit ziet er mooi en overzichtelijk uit. Vier duidelijke kolommen met verschillende overzichten. Kolommen toevoegen gaat heel eenvoudig en ook hier kun je makkelijk lijsten maken. Wat zouden we kunnen met Twitter in relatie tot het (voortgezet)onderwijs? Het zou natuurlijk een onderdeel kunnen zijn van .. dingen voor onderwijzers. Hebben we dat al eens gedaan eigenlijk? En ook bij lessen over mediawijsheid kan het het sprake komen. Neem maar het bovenstaande als voorbeeld. Twitter is een krachtige tool maar gebruik het (media)wijs.

1 opmerking:

  1. Wijs stukje! Er is wel een OnderwijsDingen, zou er graag eens mee aan de gang gaan.

    BeantwoordenVerwijderen